Szukaj
Menu
Dobrze wiedzieć
Mało kto pamięta, że w Zabrzu-Mikulczycach znajdował się niegdyś w czasie II wojny dworzec przeładunkowy z kolei szerokotorowej na normalny tor. Sowieci doprowadzali swą kolej pod linię frontu przekuwając zawsze jeden tor na liniach wielotorowych. Ponieważ dalsze połączenie z Mikulczyc w kierunku Brynka było jednotorowe, towary przeładowywano tu z taboru sowieckiego na normalnotorowy. Najdłużej, bo aż do października 1947 r. przetrwał szeroki tor na odcinku Przemyśl - Katowice.
Losowe zdjęcie
Dobrze wiedzieć
Według jednej z zabrzańskich legend nazwa Zabrze wywodzi się od nazwiska Zabrzeski, pierwszego właściciela Zabrza. W owym czasie Śląsk jak i Zabrze należały do Polski. Pan Zabrzeski zaproszony został przez jednego z piastowskich książąt na polowanie, w którego trakcie wydarzył się ten oto wypadek. Książę nie zauważył zbliżającego się do niego niedźwiedzia i wtedy Zabrzeski nie zważając na własne życie rzucił się jemu na ratunek. Przepędziwszy niedźwiedzia wyratował Piastowicza z niebezpiecznej opresji. Szlachetny książę zapragnął odwdzięczyć się i obiecał, że podaruje mu tyle ziemi ile zdoła on objechać jednego dnia na koniu. Na to wyszukał sobie Zabrzeski najlepszego konia w okolicy i ruszył w objazd, aby zdobyć sobie włości, jako przyrzekł mu książę. Legenda mówi, że zdołał objechać tą połać ziemi, na której obecnie znajdują się Zabrze, Zaborze, Pawłów, Bielszowice, Kończyce, Makoszowy, Sośnica, Maciejów, Mikulczyce, Tarnowskie Góry i Świerklaniec. Jeszcze niedawno starszy mieszkaniec Zabrza opowiadał mi to, jako prawdziwą historię.